torsdag den 9. juli 2015

La Feria de Santiago y Santa Ana de Torre del Mar, annonceret med en plakat, et værk af Antonio Maldonado

En åbning som med et pistolskud på begivenhederne under Feria de Santiago y Santa Ana de Torre del Mar. El Paseo Marítimo de Poniente var den uforglemmelige scene for at gennemføre præsentationen af annonce-plakaten, et værk af Antonio Maldonado, og som viser et billede af en af de mest kendte flamenco-danserinder i Torre del Mar, Mercedes Segovia ‘Angelita
Præsentationen af Maldonado var lagt i hænderne på en anden kunstner. Francisco Martín, en ven til Maldonado. Han fortalte ikke kun om Maldonado vej som kunstner, men også om det varme venskab, som forener dem. Derefter kom den kunstner, som afslørede plakaten, Jesús Pérez Atencia, sammen med lokalborgmesteren for Torre del Mar og borgmesteren i Vélez-Málaga, Antonio Moreno Ferrer.

Cartel 1En følelsesladet Antonio Maldonado henvendte sig til publikum med en henvisning til hovedpersonen på plakaten, ‘Angelita’. Han fortalte kort hendes historie med følgende ord:

"Hendes virkelige navn var Mercedes Segovia Fernández, men alle kendte hende som Angelita, datter af Rafael og Aurora. Hun fødtes i Torre del Mar i gaden Saladero Viejo, hvor Hotel Torremar ligger i dag. En bondegård på ca. 700 m2 til kvæget, brønd og bolig. Hun var den syvende af otte søskende; tre drenge og fem piger. Faren var gedehyrde, kvægpasser og fabrikerede oste. At være familiefar til så talrig en familie i 30'erne var lidt af en bedrift. Angelita var en lille pige med to "Trenzas negras" (en udsmykning af stof) som azabache (smykke af sten eller kul), levende, sorte øjne og adræt som kolibrien. Hun var meget ambitiøs med hvad hun ville mest - nemlig danse. Hun arbejdede som kunstner fra hun var 16 år, efter at have opnået eksamen på et akademi i Málaga, Doña Angelita, det samme akademi, hvor Marisol gik. Hun arbejdede ned forskellige kompagnier og dansegrupper som Pepe Córdoba og Mari de la Trinidad, Niña de la Puebla Adelfa Soto, Juanito Valderrama, Dolores Abril, Emilio ‘El Moro’ og Manolo Escobar. Miguel de los Reyes sagde om hende, at hun havde en meget personlig stemme, som egnede sig godt til visse typer sange. Hun arbejdede i flamenco-tablaos i Nordspanien og Andalusien og også i cirkus Prise i Madrid og ydermere i nogle forestillinger i Tivoli. Hun brugte castañuelas som Lucero Tena gjorde det. Hun vendte tilbage til sin fødeby efter hver turné, til Torre del Mar, hvor hun skabte opsigt mrd sin skønhed og elegance. Nogle gange var hun ledsaget af sin søster, Maria, som skabte hendes dansekjoler og påsyede violerne lige som dem, der lyser op på feria-plakaten.

Ingen kommentarer:

Hvad synes du om artiklerne?