fredag den 10. juli 2015

Evaristo Guerra fremviser udstillingen ‘Luz de la Axarquía’ (Axarquías lys) på Museo de Nerja

"Jeg er en stor fan af Nerja, jeg føler mig godt tilpas her, landskabet fortryller mig, lyset og befolkningen. Jeg kommer tit til denne by, eftersom jeg har gode venner her" indrømmede maleren Evaristo Guerra (Vélez-Málaga, 5 de septiembre de 1942), meget følelsesladet få minutter efter at have åbnet sin første udstilling i lokaliteten med Balcón de Europa. Det drejer sig om 14 værker i stort format, hvoraf fire ikke tidligere har været fremvist, som som har mesterens umiskendelige kendetegn med landskaber med mange farver.  ‘Luz de la Axarquía’ er titlen på udstillingen, som kan ses indtil den 20. september i udstillingssalen på Museo de Nerja, som ligger på plaza de España. Der er åbent hver dag fra klokken 10:00 til 14:00 og fra klokken 16:00 til 20:00.

"For mig er det en stor glæde at udstille i Nerja. Man har set mine værker i Madrid, i Miami og i New York og naturligvis i min elskede Vélez-Málaga, men kun en gang har jeg deltaget med et billede i en kollektiv udstilling, sammen med andre, til ære for digteren Francisco Giner de los Ríos, for mange år siden i Nerja", indrømmede den velenske maler, som bor hhv. i Madrid og Vélez-Málaga, hvor hans største værk er ‘ermita transparente’ de la Virgen de los Remedios Coronada, hvor han malede alle mure og lofter i templet med axarquenske landskaber, et arbejde der varede mere end 10 år.
Maleren var i Nerja ledsaget af sin kone, María Adela Pareja, født i Arenas; hans tre børn, Evaristo, Lola y Antonio; og hans fem børnebørn (Lola, Alberto, Blanca, Álvaro y Candela).

PS Der er mange artikler på bloggen om Evaristo Guerras fantastiske arbejder, søg på Ermita de la Virgen de los Remedios og Evaristo Guerra.

Ingen kommentarer:

Hvad synes du om artiklerne?